آخرین مطالب
رهبران و کارکنان نوآور چه می‌کنند

رهبران و کارکنان نوآور چه می‌کنند

رهبران و کارکنان نوآور چه می‌کنند

خلق یا تصورِ دوبارۀ چیزها؟

ویژگی بارز بزرگ‌ترین نوآوران و موفق‌ترین برندهای جهان در این است که آن‌ها فضایی را می‌بینند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند. آنها تنها به آنچه که مردم به آن‌ها می‌گویند گوش نمی‌دهند؛ چیزی جدید اختراع می‌کنند، چیزی که شما نمی‌دانستید به آن نیاز دارید، اما لحظه‌ای که آن را می‌بینید، می‌گویید: “باید آن را داشته باشم.”

این سخنان اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل است؛ به باور او نوآوری دربارۀ تبدیل یک چشم‌انداز به محصول یا خدمتی تازه است. بی شک این نگاه درست است. اما آیا گسترۀ نوآوری محدود به همین محصولات و خدمات نوین است؟ پاسخ منفی است؛ علاوه بر محصولات و خدمات تازه نوآوری توانایی تصورِ دوبارۀ چیزهایی است که قبلاً هم وجود داشته‌اند.

نوآوری در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد. اغلب پیشرفت‌های بزرگ هستند که توجه را به خود جلب می کنند. اما اگر بخواهیم مزیت رقابتی خود را در درازمدت حفظ کنیم، باید نوآوری را در مقیاسی کوچکتر اما بسیار وسیع‌تر تشویق، حمایت و جشن بگیریم. همه چیز با رهبری آغاز می‌شود. بنابراین بیایید مطمئن شویم که شرکت ما نیز می تواند نوآوری‌ها را شناسایی کنند .

استیو جابز معتقد بود نوآوری میان یک رهبر با یک پیرو تفاوت قائل است. هر شرکتی که رویای رشد جهانی داشته باشد نیازمند رهبران و کارکنان نوآور است. رهبرانی که بتوانند ایده‌ها و فناوری‌های نوین را به داراییِ کسب‌وکارشان تبدیل کنند و در نهایت باعث رشد اقتصاد شوند. برخی از ویژگی‌های مشترک در میان رهبران و کارکنان نوآور شامل موارد زیر است:

1: نوآور بودن به معنای انجامِ متفاوتِ کارها یا انجام کارهایی است که قبلاً هرگز انجام نشده‌اند. رهبر نوآور کسی است که به این تعریف باور دارد و برای کارکنان خود فضایی فراهم کرده که تا وضعیت موجود را به چالش بکشند، مرزها را کنار بگذارند و رشد کنند.

2:  نوآوران، رهبران معتبری هستند که متعهد به ایجاد سازمان‌های پویا، بسیار مولد و مبتنی بر ارزش هستند. آن‌ها افرادی را استخدام می‌کنند که کارشنان را دوست دارند؛ به آنها فرصت رشد می‌دهند تا احساس ارزشمندی و احترام کنند.

3: نوآوران می‌دانند که نوآوری هرگز در خلاء اتفاق نمی‌افتد. آن‌ها به افراد فعال و پر جنب‌وجوشِ شبکه‌های کاری، دارایی‌ها و سازمان‌ها ارزش می‌دهند و برای ایجاد و حفظ آن تلاش می‌کنند. آن‌ها همکاری را نه یک چالش بلکه فرصتی برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها می‌بینند.

4: نوآوران به تنوع متعهد هستند و می‌دانند برای درک کامل پیچیدگیِ چالش‌های اقتصادی، تکنولوژی و… به دیدگاه‌های مختلفی نیاز است.

5: نوآوران با هدایت از مرکز سازمان خود، مدیریت با کنترل بالا و اعتماد کم را کنار گذاشته و رهبری را انتخاب می‌کنند. آنان کارکنان را برای خلاقیت و توسعه مهارت‌های مورد نیاز برای رفتن به سطح بعدی در حرفه خود توانمند می‌کنند.

6: رهبران نوآور راه‌های میان‌بر را انتخاب نمی‌کنند و از رفتن به دنبال راه حل‌های پیچیده نمی‌ترسند، حتی اگر به معنای ریسک بیشتر باشد.

7: رهبران نوآور می‌دانند که نوآوری امری یک‌باره نیست و شرکت‌های نوپا و یا آنهایی که چندین نسل از آنها می‌گذرد، باید دائم از آنچه انجام می‌دادند فاصله بگیرند تا در فضای رقابتی باقی بمانند.

8: نوآوران از شکستن هنجارها و پشت سر گذاشتن خِرد متعارفی که باعث می‌شود مردم در یک جعبه فکر کنند، نمی‌ترسند. آنها آگاهند که مشتریان همیشه نمی‌دانند چه می‌خواهند.

9: نوآوران می‌فهمند که توجه بیش از حد به معیارهای تجاریِ سنتی می‌تواند مانع دستیابی شرکت‌ها به موفقیت باشد.

10: نوآوران همیشه به دنبال راهی برای بیان ایده‌های تازه و غیر متعارف خود هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها