آخرین مطالب
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یک گام به سوی هوشمندسازی نظام مالیاتی

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

مهرداد خطیبی، عضو هیئت‌مدیره‌ گلرنگ‌سیستم:
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یک گام به سوی هوشمندسازی نظام مالیاتی

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نقش مهمی در اجرای عدالت مالیاتی، شفاف‌سازی اقتصاد و هوشمندسازی نظام مالیاتی دارد. شرکت گلرنگ‌سیستم نخستین شرکتی است که در بخش خصوصی توانسته به‌طور مستقیم به سامانه مالیاتی متصل شود. نقش مهم این شرکت در پیاده‌سازی و اجرای این قانون در گروه صنعتی گلرنگ بسیار بااهمیت است. با مهرداد خطیبی، عضو هیئت‌مدیره و معاون مشتریان و توسعه کسب‌وکار این شرکت دربارۀ نقش قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور و نقش گلرنگ‌سیستم در اجرای این قانون در زیست‌بوم گروه صنعتی گلرنگ گفت‌وگو کردیم. آنچه می‌خوانید حاصل همین گفت‌وگو است.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چه نقشی در هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور دارد؟
نظام مالیاتی کشور جزء مسائلی است که در حال تغییر و تحول است. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نقش بسزایی در هوشمند سازی این نظام دارد. این سامانه از طریق شفافیت در حکمرانی داده‌ها و دسترسی به اطلاعات معتبر و قابل‌اعتماد، به‌عنوان یک سازوکار اصلی در اجرای قوانین مالیاتی، به هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور کمک می‌کند. هدف اصلی از اجرای این قانون نیز نهادینه کردن عدالت مالیاتی، افزایش شفافیت اقتصادی، کاهش اقتصاد غیررسمی و کاهش فرار مالیاتی است. این قانون در اجرای قوانین مالیاتی دیگری همچون قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز اهمیت بسیاری دارد.
کدام کشورها در اجرای قوانین مشابه پایانه‌های فروشگاهی پیشگام بوده‌اند؟
کره جنوبی، سوئد، روسیه، کانادا، مجارستان، ایتالیا و هند ازجمله کشورهای پیشرو در اجرای قوانین مشابه پایانه‌های فروشگاهی هستند.
الزامات قانون پایانه‌های فروشگاهی برای مؤدیان چیست؟
افراد مشمول این قانون علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، باید برای فروش کالاها و خدمات خود صورت‌حساب الکترونیکی صادر کنند و اطلاعات مربوط به‌صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره را در بازه زمانی مشخص به سامانه ارسال کنند. برای ارسال اطلاعات صورت‌حساب‌های الکترونیکی نیز دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد.
گلرنگ سیستم در اجرای این قانون چه نقشی دارد؟
گلرنگ سیستم آبان سال گذشته به‌عنوان اولین شرکت خصوصی، موفق به ارسال مستقیم صورت‌حساب‌های الکترونیکی شرکت‌های بورسی گروه صنعتی گلرنگ به سامانه مودیان شد. ایجاد و پیکربندی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آماده‌سازی، تجمیع، رمزگذاری، امضاء، صدور، ارسال، نگهداری، استعلام و مغایرت‌گیری صورت‌حساب‌های الکترونیکی و تأمین امنیت داده‌ها همه بر عهده گلرنگ سیستم است. برای تحقق این وظیفه، گلرنگ سیستم ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم، نسبت به توسعه سامانه تجمیع و ارسال صورت‌حساب مودیان مالیاتی با نام اختصاری «تام» اقدام کرد.
قابلیت‌های این سامانه چه چیزهایی است؟
تجمیع و ارسال صورت‌حساب به همۀ حالت‌های پشتیبانی شده توسط سازمان مالیاتی، دسترسی به آخرین وضعیت صورت‌حساب‌های ارسالی و انجام کنترل‌های لازم، اطلاع‌رسانی روزانه وضعیت ارسال صورت‌حساب‌ها و دسترسی به داشبورد جامع ازجمله قابلیت‌های سامانه تام است.
مراحل اصلی فرایند ارسال صورت‌حساب به سامانه مودیان کدام است؟
فرایند ارسال صورت‌حساب به سامانه مودیان در هفته مرحله انجام می‌شود. نخستین مرحله، ورود اولیه اطلاعات صورت‌حساب توسط شرکت‌ها است. سپس آماده‌سازی صورت‌حساب در ماژول فروش سامانه اطلاعاتی هر شرکت انجام می‌شود. در مرحله بعد اطلاعات صورت‌حساب‌ها تجمیع می‌شود. مرحله مهم بعدی، ارسال صورت‌حساب‌ها به سامانه سازمان امور مالیاتی توسط سامانه تام است. سپس پردازش و اعلام نتیجه نهایی توسط سازمان مالیاتی صورت می‌گیرد. درنهایت گزارش دهی و مغایرت‌گیری انجام می‌شود.
مسئولیت ورود اولیه اطلاعات صورت‌حساب بر عهده چه کسانی است؟
مسئولیت ورود اطلاعات‌پایه صورت‌حساب‌ها همچون اطلاعات خریداران، کالا و خدمات بر عهده تیم حسابداری فروش شرکت‌ها است. تیم حسابداری فروش هر شرکت موظف است اطلاعات اولیه صورت‌حساب‌ها را به‌درستی وارد کند.
سامانه تام در فرایند ارسال صورت‌حساب چه نقش دارد؟
نقش مهمی در دریافت صورت‌حساب‌ها از سامانه فروش شرکت‌ها، ارسال آن به سامانه سازمان امور مالیاتی و ارائه امکاناتی مثل گزارش دهی برای کاربران دارد. سامانه تام به‌عنوان یک سامانه میانی عمل کرده و ارتباط بین سامانه‌های فروش شرکت‌ها و سازمان مالیاتی را برقرار می‌کند.مرحله پردازش و اعلام نتیجه نهایی صورت‌حساب‌های ارسالی هم بر عهده سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی است. پس از ارسال صورت‌حساب‌ها به این سامانه، وظیفه بررسی، تأیید یا رد صورت‌حساب و اعلام نهایی وضعیت به سامانه تام بر عهده سامانه مودیان سازمان مالیاتی است.
چه گزارش‌ها و اطلاعاتی از طریق سامانه تام قابل دریافت است؟
سامانه تام امکان دریافت انواع گزارش‌ها از صورت‌حساب‌های ارسال‌شده را به‌صورت برخط و لحظه‌ای فراهم می‌کند. گزارش‌هایی همچون وضعیت ارسال صورت‌حساب بر اساس تعداد، شماره صورت‌حساب، تاریخ ارسال و تاریخ صدور و وضعیت تأیید، همچنین گزارش تجمیعی یکپارچه صورت‌حساب‌ها و اطلاعات سیستم‌های عملیاتی همه از طریق سامانه تام امکان‌پذیر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها