آخرین مطالب
چرا نوآوری در سازمان‌ها مهم است؟

چرا نوآوری در سازمان‌ها مهم است؟

چرا نوآوری در سازمان‌ها مهم است؟

عصر پیش‌روی کسب‌وکار‌ها، عصر رقابت بر سر ارزش‌آفرینی و کسب بازار‌های بزرگتر است. نوآوری در این میان برای ایجاد تمایز و رشد بیشتر جایگاه برجسته‌ای برخوردار است. سازمان‌هایی که به سوی نوآوری و بهره‌گیری مؤثر از آن در حرکت هستند نسبت به رقبای خود به رشد قابل توجه در بهره‌وری نیروی انسانی و فروش دست می‌یابند.

نوآوری ، روند اعمال یک ایده جدید برای ایجاد یک فرآیند یا محصول جدید در پاسخ به نیاز مشتری است. امروزه در جهان، نوآوری را عنصر مهمی ‌در بافت توانایی هر سازمان برای رشد، موفق شدن و زنده ماندن در یک چشم‌انداز رقابتی رو به رشد می‌دانند. در مطالعات معتبر، مدیران نوآوری را به عنوان یکی از سه اولویت برتر رتبه‌بندی کرده‌اند. با تغییر سریع فناوری و رقابت جهانی شدید، نوآوری به یک جزء لازم و ضروری تبدیل شده و بسیاری آن را عاملی برای باقی ماندن در یک بازار پویا می‌دانند.

پژوهشگران نوآوری این ادعا را دارند که نوآوری اساسی‌ترین منبع موفقیت و بقای شرکت در محیط پیچیده و فکری رقابتی امروزی است. سازمان‌های موفق می‌دانند که نوآوری در پی مجموعه‌ای از تلاش‌های پیوسته اتفاق می‌افتد و برای استفاده از آن باید برنامه مدون و اجراپذیر داشت. قابلیت نوآوری به عنوان دارایی ارزشمند برای سازمان‌ها جهت ارائه و حفظ مزیت رقابتی و اجرای کل استراتژی در نظر گرفته می‌شود. نوآوری در رده‌ها و سطوح مختلفی تعریف می‌شود. نوآوری در خدمات و محصولات، نوآوری در فرآیند، نوآوری در بازاریابی، نوآوری در سازمان از انواع رایج نوآوری هستند.

سازمان‌ها در برابر نوآوری معمولا رویکردهای متفاوتی دارند. در واقع استراتژی‌های مختلفی را می‌توان در میان سازمان‌ها برای نوآوری در نظر گرفت. راهبردهای پیشرو در به کارگیری نوآوری، راهبردهای محافظه‌کارانه در به کارگیری نوآوری، راهبردهای مقلدانه در به کارگیری نوآوری و راهبردهای واردکننده نوآوری از نمونه استراتژی‌هایی است که به صورت سنتی در سازمان‌ها برای بهره‌برداری از نوآوری استفاده می‌شود.

چگونه در سازمان خود باید به سمت نوآوری حرکت کرد؟

به نظر می‌رسد که مسیر حرکت به سمت نوآوری در هر سازمان با دیگری متفاوت است. بررسی تجربیات برتر جهانی نشان می‌دهند که میزان آمادگی و بلوغ سازمان‌ها در نوآوری مهم‌ترین عامل در انتخاب مسیر و چگونگی دستیابی به نوآوری است. از این رو پس از جلب نظر مثبت مدیران ارشد و اراده آنها به ورود به موضوع نوآوری، برنامه‌ریزی برای ارتقا بلوغ سازمانی و انجام اقدامات متناسب برای بهره‌مند شدن از منافع نوآوری وجود یک ارزیابی از سازمان و یک برنامه‌ریزی متناسب با مختصات سازمان ضروری است.

نوشته حامد مودب شعار

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها