راهکار مدیریت نگهداری و تولید یا به اختصار MES، مدیریت اجرا و کنترل گسترده تولید را در یک کارخانه انجام می‌دهد. مهندسی محصول، روش ساخت، مدیریت اجرای تولید، کنترل کیفیت مواد اولیه، کنترل کیفیت حین تولید و تضمین کیفیت محصولات و در کل همۀ بخش‌ها و مراحل تولید در این سیستم گنجانده شده است.

با استقرار سیستم مدیریت تولید همگام با مدیریت فرایندهای اجرایی، همۀ اطلاعات تولید ثبت و در قالب گزارش‌های کنترلی و آنالیزی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. با این روش علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی به اطلاعات، فرایند تصمیم‌گیری را بهبود پیدا می‌کند. سیستم مدیریت تولید از یکسو با امکان تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) امکان برنامه‌های استراتژی تولید را فراهم کرده و از سوی دیگر با شناسایی و حذف اتلاف‌ها و خطاها زمینه دستیابی به تولید ناب (Lean Manufacturing) را نیز فراهم می‌سازد.
مهمترین هدف پیاده‌سازی سیستم مدیریت اجرای تولید، بهبود دائمی فرایند تولید است. سیستم‌های اجرای تولید با نهادینه کردن بهترین الگوهای استاندارد (Best Practice) اولین گام در دست یافتن به چرخه دائمی بهبود فرایند تولید را انجام می‌دهند به عبارت دیگر با قانونمند کردن فرایندها و کنترل و مدیریت آن، این امکان را فراهم می‌کنند تا فرایندهای اصلاح شده، در سازمان جایگزین الگوهای قبلی شوند. این سیستم‌ها نه تنها جلوی اشتباهات و اعمال سلیقه‌های شخصی را به بهانه بهبود فرایندها می‌گیرند بلکه زمینه مناسبی را برای بهبود دائمی و کارشناسی فرایندها را نیز فراهم می‌کنند.

راهکار مدیریت نگهداری و تولید

مزیت‌های سیستم:

امکانات و زیر سیستم ها:

معرفی ماژول‌ها:

سیستم مدیریت اجرای تولید، انواع روش‌های تولید از جمله تولید پیوسته، تولید گسسته، تولید پروژه‌ای را پشتیبانی می‌کند.در سیستم تولید پیوسته تولید به صورت انبوه و بیشتر برای کالاهای یکسان صورت می‌گیرد. در سیستم تولید گسسته استراتژی تولید فرایندگرا بوده و این کارخانه‌ها عموماً مجموعه متنوعی از محصولات سفارشی مورد نیاز بازار را تولید می‌کنند. در این سیستم‌ها هر چند مدت یک بار تجهیزات برای تولید فرآورده‌ای آماده و تنظیم شده و پس از تولید مقدار تعیین شده‌ای از این فرآورده، دوباره برای تولید فرآورده دیگری آماده و تنظیم می شود. فرایندهای پروژه‌ای معمولا طولانی مدت و بزرگ مقیاس هستند. در این نوع کارخانه‌ها به طور معمول فعالیت‌های تولیدی برای ساختن یک دستگاه بزرگ یا خاص بر اساس سفارش مشتری متمرکز است. در این نوع سیستم‌ها به صورت خاص برای هر محصول به صورت یک پروژه مستقل فرایند تولید طراحی و تا مراحل نهایی انجام می‌شود.

راهکار مدیریت نگهداری و تولید

 دستاوردها:

قابلیت‌ها:

راهکار مدیریت نگهداری و تولید

عملیات و فرایندهای اجرایی شامل همۀ فرایندهایی می‌شود که به صورت استاندارد یا سفارشی در سیستم در نظر گرفته شده است. ساختار محصول در قالب فرم های مخصوص فرمول ساخت قابل ایجاد و مدیریت است.

گزارش‌های تولید شامل گزارش‌های اطلاعات پایه، فرم‌های چاپی، گزارش‌های کنترلی و مدیریتی تولید است. به عنوان مثال هدف از گزارش تجمیعی مصرف انرژی محاسبه تجمیعی مصارف انرژی و کنترل کنتورهای انرژی است.

سیستم زمانبندی و برنامه‌ریزی تولید یا به اختصار PPS در گام نخست با زمانسنجی مراحل تولید امکان زمانبندی سفارش‌های تولید را فراهم کرده و در گام دوم با شناسایی و مدیریت تقاضاها برنامه‌ریزی کلان تولید را براساس ظرفیت کارخانه انجام می‌دهد. برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد، زمانبندی سفارش‌های خرید و پیگیری سفارش‌های در راه جهت تامین نیازهای تولید و جلوگیری از وقفه یکی دیگر از وظایف اصلی سیستم برنامه‌ریزی تولید است.  سیستم برنامه‌ریزی تولید در گام اول با برنامه‌ریزی طولانی مدت و در گام‌های بعدی با برنامه‌ریزی میان‌مدت و کوتاه‌مدت تولید زمینه تحقق پیش‌بینی‌های تولید و تقاضاهای مستقیم را در زمان تعیین شده فراهم می‌کند.

دستاوردها:

قابلیت‌ها:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها